Pitchen, hou hier rekening mee!

Pitchen kan best spannend of moeilijk zijn, want hoe vat je jouw onderneming nou eigenlijk samen in zo’n korte tijd? Sinds ik lid ben van BNI Pluto pitch ik elke vrijdagochtend en hier en daar in het dagelijks leven ook, bijvoorbeeld als ik mezelf voorstel. Laatst heeft Kevin Ike van Van Ei naar Kip mijn pitch gefilmd, deze zien jullie samen met een aantal tips als je verder leest!


Waarom zou je pitchen?

Een pitch is een ideale manier om jezelf kort en beknopt voor te stellen. Soms heb je geen tijd om heel uitgebreid kennis te maken met iemand. Een pitch kan dan een mooie aanleiding zijn om toch even een uitgebreider kennismakingsgesprek met iemand te plannen of om visitekaartjes uit te wisselen.

Een pitch hoort kort en krachtig te zijn. Je treed niet enorm in detail, maar met een beetje creativiteit laat je je pitch toch uniek en uitnodigend worden.


3 tips voor een succesvolle pitch

  1. Noem in ieder geval altijd je naam, bedrijfsnaam en jouw ‘beste’ dienst of product met daarbij iets onderscheidends. Sommige mensen vergeten dit toch op de een of andere manier en dat is zonde. Het kan ook dat mensen te algemeen zijn en zeggen ‘ik ben fotograaf en ik fotografeer bruiloften.’ Daar zijn er al heel erg veel van, maar vertel ook even iets meer over. Bijvoorbeeld ‘ik ben fotograaf en ik fotografeer bohemian bruiloften, klassieke bruiloften, Marokkaanse bruiloften, etc. Daarnaast kan je de rest opvullen met een korte uitleg met wat je precies doet, een anekdote of waarom mensen nou voor jou moeten kiezen en niet voor iemand anders.
  2. Pas je pitch aan op je publiek. Laatst pitchte ik voor allemaal interieur-ondernemers, dan ga ik natuurlijk mijn interieurfotografie uitlichten en leg ik minder de nadruk op personal branding fotografie. Maar als er mensen luisteren die niets met interieur te maken hebben, dan ga ik juist meer nadruk leggen op personal branding. Pitch ik voor een groep fotografen, dan zal ik mijn coachingsprogramma meer benoemen.
  3. Sluit af met een call to action. Bijvoorbeeld ‘wil je dit ook, spreek me dan straks aan’ of ‘bel of mail me eens als je interesse hebt’. Natuurlijk is een call to action ook je visitekaartje geven of zeggen ‘goh, zullen we elkaar toevoegen op LinkedIn of Instagram. Een call to action zorgt er in ieder geval voor dat je pitch een beetje blijft leven en geen ‘gesloten einde’ heeft.

Mijn pitch

Laatst heeft Kevin Ike van Van Ei naar Kip een videopitch gemaakt voor mij! Dit is uiteraard geen voorbeeld van een perfecte pitch, maar ik vind het gewoon erg leuk om hem te delen!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *