Gastblog: Ondernemer als beroep

Iets nieuws: gastblogs op www.newfotografie.nl! Mijn klant Elise mag aftrappen. Ze is de eigenaresse van Dyona en al 5 jaar ondernemer. Naast dat Elise mijn klant is, heeft ze er ook voor gezorgd dat Dyona mijn favoriete webshop is geworden. Prachtige producten die ze met de hand selecteert, super service en een online community van Dyona fans. Vandaag deelt ze haar geheimen om een goede ondernemer te zijn, lees snel verder!

Nadine noemt zich een ondernemer. Ik noem mezelf ook een ondernemer. Toch doen we iets compleet anders: Nadine is fotografe en ik ben eigenaar van een webwinkel en geef cursussen en workshops. Toch zijn we beide ondernemers. En nog goede ondernemers ook, al zeg ik het zelf. Maar wat maakt iemand nou een goede ondernemer? Ik ben er voor deze gastblog eens in gedoken en heb er mijn eigen sausje overheen gegooid. Na 5 jaar ondernemerschap durf ik namelijk wel wat te zeggen over ‘het ondernemerschap’ en wat iemand een goede ondernemer maakt. Ook heel interessant voor diegene die zitten te denken over het starten van een bedrijf. Do you have what it takes?


Een ondernemer is creatief en vol passie

Ondernemerschap staat of valt met creativiteit. En dan bedoel ik niet het soort creativiteit dat je kunt tekenen of schilderen, maar creatief in het bedenken van nieuwe dingen, mogelijkheden en oplossingen. Dat tekenen laat ik wel aan de tekenaars over – ik teken immers nog steeds een poppetje met harkjes als handen.

Een goede ondernemer kijkt naar oplossingen en mogelijkheden en gaat er met al zijn of haar energie voor om dingen te regelen. Dat maakt een persoon nou echt een typische ondernemer: altijd maar weer vol ervoor gaan. Jezelf herpakken als het even niet goed gaat en weer wat nieuws verzinnen. Ondernemers vallen, maar staan altijd weer op en hebben van de val geleerd. Dat is ook hoe je leert te ondernemen.


Een ondernemer is eigengereid, maar durft ook uit te besteden

Eén van de meest bijzondere dingen vind ik altijd als iemand met iets wilt beginnen en dan begint met het vragen aan anderen hoe zij iets doen. Ik neem hierbij mezelf als voorbeeld. Ik heb een webwinkel met edelstenen en spirituele artikelen. Regelmatig krijg ik de vraag of ik even kan laten weten naar welke groothandels ik ga, want persoon A wilt ook een webwinkel starten. Ik vraag wel eens of ze al zelf hebben gekeken en wat ze al hebben gevonden. Negen van de tien keer hebben ze één keer gegoogled en vonden ze niets. Vaak reageer ik dan niet eens meer, maar soms kan ik het niet laten om te zeggen ‘als je er zelf zo weinig moeite en energie in wilt stoppen is het misschien beter om helemaal niets te beginnen’. Want een onderneming opbouwen is zelf uitzoeken, jezelf dingen aanleren en er heel veel tijd en energie in stoppen. Heel veel. Maar echt heel veel. Ik zit soms avonden te netwerken, te googlen en mails te schrijven om nieuwe bronnen te vinden voor mijn artikelen. En dan moet ik ook nog gewoon de hele webwinkel runnen, social media bijhouden, etc.

Gelukkig is er ook zoiets als uit besteden. Het eerste wat ik heb uitbesteed is de boekhouding. Ik vind dat echt helemaal niet leuk om te doen, ben er ook niet goed in, dus dat uitbesteden was een verademing. En sindsdien besteed ik steeds meer uit wat niet bij mij past of wat een ander echt beter kan. Uitbesteden wat niet bij je core business hoort is echt aan te raden.

new-fotografie-professionele-fotograaf-veenendaal-personal-branding-zakelijk-portret-6

Een ondernemer is authentiek

Ik heb het er wel eens met Nadine over gehad en zij schrijft er regelmatig over: auteursrecht, portretrecht en copycats. Zoals zij er inmiddels ook haar problemen mee heeft gehad, is het mij ook niet onbekend. Er zijn helaas genoeg ‘ondernemers’ die zelf niets nieuws kunnen verzinnen en altijd afkijken bij een ander. Sommige zien het als compliment, ik vind het na 5 jaar nog steeds irritant als iemand mij nadoet. Voor mij staat of valt een persoon als ondernemer dan ook echt in authenticiteit. Ook al kunnen we het wiel niet opnieuw uitvinden, we kunnen allemaal op onze eigen manier een draai geven aan het wiel. De één hangt er slingers in en de ander verft de spaken paars. Een goede ondernemer is authentiek en zorgt ervoor dat zijn of haar product/dienst uniek is.

En soms betekent dat goed zoeken, overdenken en ideeën schrappen omdat een ander het al heeft. Maar weet dan dat er zeker iets beters zal komen. Vertrouw in je eigen kracht, creativiteit en passie. Als je die drie factoren hebt, dan komt het echt goed, wordt je een goede ondernemer en kan jij jouw dromen waarmaken!


Bedankt voor het schrijven van de gastblog Elise! Jullie kunnen haar volgen op Instagram en kijk ook zeker eventjes in haar webshop! Wil jij ook een gastblog schijven? Neem dan contact met mij op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *