De kracht van minder door Ilona Annema

Al een tijdje geleden heb ik ‘De kracht van minder’ van Ilona Annema in een ruk uitgelezen. Ilona ken je misschien van haar bedrijf en gelijknamige Instagram account ‘Minimalistisch ondernemen’. Ik ben zo enthousiast over dit boek, dat ik er graag een blog aan wijd. Wat ik ervan vond en wat het anders maakt dan andere businessboeken, lees je als je verder scrollt!


Businessboeken

Bij de meeste businessboeken lees ik veel dingen in de gebiedende vorm. ‘Om succesvol te kunnen zijn moet je dit of dat doen’. Eigenlijk heb ik daar een klein beetje een hekel aan. Niets is goed en niets is fout, het ligt er maar net aan wat voor jou werkt.

Veel businessboeken zijn heel eenzijdig geschreven. Daarmee bedoel ik dat je alleen ‘luistert’ naar de auteur van het boek. Bij ‘De kracht van minder’ is het net alsof je een gesprek voert met Ilona Annema, omdat er regelmatig vragen aan je worden gesteld waar je even over na zou kunnen denken. Echt pluspunten daarvoor, want zo ga ik er ook echt iets mee doen.

In een avond uit

Dit boek telt ongeveer 140 bladzijden. Als ik het even ga vergelijken met een gemiddeld Harry Potter boek van ongeveer 500 bladzijden, dan is het natuurlijk een wereld van verschil. Over 140 bladzijden in een Harry Potter die ik een dag of twee, terwijl ik ‘De kracht van minder’ in een avondje gelezen had.

Gelukkig was het niet na een avondje al klaar, want het boek zet je heel erg aan het denken over je business en wat er misschien minder kan. Zo ben ik eens gaan nadenken over dingen die misschien overbodig zijn. Nieuwsbrieven kosten mij bijvoorbeeld relatief veel tijd en ik kan niet zeggen dat ik dat een van de leukste dingen vind qua marketing. Het levert mij ook niet het gewenste resultaat, dus ik heb besloten dat ik daarmee al wat minder kan doen in mijn bedrijf. Die paar uur besteed ik liever aan iets anders leuks, zoals het werken aan Focus op Ondernemerschap, een van mijn nieuwe diensten!


De belangrijkste les uit ‘De kracht van minder’

Voor mij was de belangrijkste les dat heel veel doen niks zegt over hoe succesvol je bent. Funnels, nieuwsbrieven, prestatiedrang, elke dag online zijn op Instagram, 5x per week een post op Instagram, gratis weggevers; allemaal niet nodig. Het gaat erom dat je goed met je tijd om gaat en misschien wat minder moeite kan doen om een goede omzet te draaien.

Na het lezen van dit boek kan je je afvragen wat er nu écht nodig is in je bedrijf. Die nieuwsbrief en het plan om een gratis weggever te gaan maken, schrap ik. Ik vind dat dat niet nodig is en ik mijn tijd beter kan besteden aan dingen die ik leuker vind en waar ik veel meer resultaten mee bereik.

Het mooie is dat Ilona je niets verplicht in dit boek, maar je wel laat denken. Door na te denken over wat je gelezen hebt, realiseer je jezelf wel dat je wat minder kan gaan doen om meer te bereiken. Hoe mooi is het om hetzelfde of zelfs betere resultaten te halen, door minder randzaken te doen?


Ben jij ook benieuwd naar ‘De kracht van minder’, je kan het bestellen op de website van Ilona Annema!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *