Omgaan met een lastige klant

Tja, helaas zitten ze er tussen: lastige klanten. Gelukkig zijn er bij mij veeeeeel meer leuke klanten geweest dan stomme, maar op de een of andere manier blijven negatieve ervaringen hangen. Vandaag deel ik mijn ervaringen en vertel ik hoe ik het opgelost heb, dus hopelijk kan ik jou hiermee helpen!

Ik heb ervaring met een vervelende klant of mensen die al niet eens zo ver gekomen zijn om mijn klant te worden 🙂 Namen en herleidbare gegevens deel ik niet in dit blog en ik wil mensen die weten over wie het gaat vragen om dit lekker voor je te houden, want ik schrijf dit niet om iemand zwart te maken, maar om anderen te helpen die in een vervelende situatie zitten.


De vervelende klant

Okey, eigenlijk komen vervelende klanten amper voor en dat is natuurlijk heel erg fijn. Toch heb ik een aantal dingen meegemaakt waardoor ik de keuze gemaakt heb om niet of niet meer te werken voor een bepaald bedrijf of de confrontatie aan te gaan.

Naamsvermelding

Het komt nog wel eens voor dat bepaalde afspraken niet nagekomen worden. Een daarvan is naamsvermelding. In sommige gevallen wil ik dat de naam ‘New Fotografie’ altijd wordt vermeld of dat ik wordt getagd in een foto op social media. Dit is als er een foto geplaatst wordt in een magazine, krant, of advertentie. Ook op social media vind ik het belangrijk en zeker bij interieurfotografie. Vaak worden deze foto’s ook ge-repost door andere bedrijven die aan een interieur gewerkt hebben, bijvoorbeeld de stylist of de leverancier van een bepaald meubel. Vaak wordt de naamsvermelding dan vergeten, maar het is natuurlijk niet helemaal eerlijk om een foto te gebruiken waar je niet voor betaald hebt, zonder de anderen credits te geven.

Wat kan je doen als er geen naamsvermelding bij een foto staat? – First things first: geen naamsvermelding = schending van mijn auteursrecht. Ik neem altijd eerst zelf contact op met de persoon of het bedrijf en kijk altijd even naar de situatie. Is dit een fijne klant die netjes betaald heeft en er geen kwade bedoelingen mee heeft, dan vraag ik me af of ik hier wel een probleem van moet maken. Is het een stylist die meegewerkt heeft aan een interieur die ik gefotografeerd heb en kan het nog aangepast worden? Dan stuur ik een mail of bel ik even dat er een naamsvermelding bij moet staan. Willen ze dit niet of kan het er niet bij? Dan gaat de foto offline of moet de foto gekocht worden. Staat de foto bij een wildvreemde op welke plek dan ook, dan is het hardcore schending van mijn auteursrecht en stuur ik mijn jurist er op af.

Betalen

Ook betalen is voor sommige mensen lastig. Ik hanteer 14 dagen, dit staat in de algemene voorwaarden die altijd van toepassing zijn op mijn diensten. De algemene voorwaarden stuur ik altijd mee met de offerte en die moeten goedgekeurd worden voordat ik ga fotograferen. Af en toe komt het voor dat ik een herinnering moet sturen. Dat is helemaal niet erg, ook ik vergeet wel eens iets. Vaak krijg ik dan meteen een telefoontje of mailtje met excuses en staat het bedrag op de rekening. Laatst was dat wel even anders. Ik kreeg een reactie met ‘wij hanteren 30 dagen’. Dat is natuurlijk niet de bedoeling als je al akkoord bent met mijn algemene voorwaarden. Als je wilt afwijken, dan overleg je dat even voor je akkoord gaat met mijn voorwaarden. Meestal kan dat wel, mits je een aanbetaling doet. Maar goed, mijn 14 dagen termijn was akkoord en voorbij en ik wilde mijn geld, dat snap je 😉

Wat te doen bij wanbetalers – Heel verontwaardigd stuurde ik Esmeralda van Veritas Advies een appje met de vraag wat ik hier mee aan moet. Ze hadden namelijk de algemene voorwaarden geaccepteerd en niet overlegd over een andere betalingstermijn. Esmeralda is jurist en heeft een mail geschreven waarin duidelijk gemaakt werd dat ze mijn betaaltermijn hadden geaccepteerd en deze aan moeten houden en met tegenzin hadden ze het bedrag de volgende dag betaald. Zo zie je trouwens ook maar weer hoe fijn het is om goede algemene voorwaarden te hebben! Ik vind het echt fijn om dit soort dingen uit te besteden aan een jurist, dan weet je dat het volgens de regels gebeurt en dat er een professional bezig is.

Geven en nemen

Een klant waar ik eerder dit jaar afscheid van heb genomen was een hele lieve en leuke klant, maar het geven en nemen was uit balans. Ik gaf heel erg veel, maar ik ontving zelf heel weinig. Hierdoor haalde ik geen voldoening uit mijn werk en het plezier werd ook steeds minder. Ik ben zzp’er geworden vanwege de vrijheid en dat ik zelf kan kiezen voor wie ik wel en niet werk. Ik vond het dus tijd om dit te laten gaan. Lastig, maar wel nodig.

Hoe heb ik dit aangepakt? – Makkelijk was het niet, maar ik ben blij dat ik niet meer voor dit bedrijf werk. Ik heb het gewoon face-to-face met deze klant besproken en ze reageerde heel begripvol. Dit is natuurlijk wel een hele ideale situatie, maar het kan natuurlijk ook dat je ruzie hebt of krijgt. Dan is het wat minder leuk en zou je eens kunnen kijken naar bemiddeling. Het is sowieso goed om je te realiseren dat je als freelancer gewoon mag stoppen, tenzij er afspraken zijn gemaakt. Twijfel je of je zomaar kan stoppen, laat je dan adviseren door een jurist. Daarnaast is het ook wel netjes als je jouw project even afrond voor je weggaat en respectvol met je klant omgaat.


Mijn grootste tip aan jou, is om de eer aan jezelf te houden. Doe je werk goed en volgens de regels. Zorg dat je jezelf in de ogen kan kijken en kan zeggen ‘ik heb het eerlijk en goed gedaan’. Heb je zelf ook een vervelende werkgever of klant en wil je (anoniem) je verhaal kwijt of advies, neem dan contact met mij op! Binnenkort start ik met personal branding inspiratiesessies waar we aan de slag gaan met het bepalen van jouw ideale klant. Misschien is dit wel iets voor jou, zo voorkom je al een boel gedoe 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *